fredag 18. november 2016

Du må slutte å kjenne etter om du har vondt...


Helse og forhindring av sykefravær er i fokus på arbeidsplassene, og vi har hatt flere "kurs" om dette. Både med humoristisk preg og mer alvorlig. Det som ofte blir sagt er at man "ikke må fokusere og kjenne etter" om man har vondt siden de fleste har masse småvondter av ulike slag.

For min del trenger jeg ikke kjenne etter for å merke symptomene mine. Når de er tilstede har jeg ikke akkurat noe valg om jeg vil kjenne de ;)


Jeg har skrevet om symptomene på ME før - og også det at de stadig varierer i grad - og at hele formen varierer fra dag til dag og time til time.

Og jeg synes også dette er veldig rart og vanskelig å forklare. I det ene øyeblikket kan jeg tenke at NÅ har jeg endelig blitt frisk igjen... og så etter en stund så kjenner jeg at det har jeg visst ikke...


Det er likevel ikke sånn at jeg går rundt og kjenner etter hvordan formen er og hvor jeg har vondt. Helst vil jeg være bra hele tida! Savner den gamle energien min!!!


Folk klarer selvfølgelig ikke å tie stille:

  • «- Det er ikke bra å være så mye hjemme. Du driver ikke å kjenner etter hver morgen hvor du har vondt vel?»

  • « - Du er sykemeldt du nå, er du ikke?» Jo, jeg sliter med litt utmattelse. «Et det noe som plager deg da eller?» Nei, ikke som jeg vet. «Er mye rart man kan ha i hodet som man er bekymra for uten at man vet det.»

  • Jeg må bare skrive opp først. «- Hva skal du skrive opp?» Jeg registrerer hvor mange ganger jeg tisser i løpet av døgnet. « - Herregud. Du må slutte med å kjenne etter hele tiden hva som feiler deg.» Det gjør jeg faktisk ikke, men vi driver å utreder litt her da….

  • Jeg ble bedt om å forskyve dagen pga et viktig møte som tok for seg info om psykisk helse og sykefravær med nettopp et sånn "våkne og kjenne-etter-poeng". Javel... følte at jeg ble dytta inn i den kategorien egentlig... Jeg husker at det var mange andre gode poeng i møtet, men jeg husker ikke en konkret ting som ble sagt på møtet.

    Etter på kom leder og spurte hva jeg synes om møtet. (Hun vet godt hva jeg sliter med). Joda, det var et fint møte det som egentlig kunne vært endret litt å passet for usynlige sykdommer isteden. Men jeg husker ikke noe konkret av det nå etterpå. Det stusset hun litt på....




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar