tirsdag 22. november 2016

Symptomdagbok


- Herregud, driver du å noterer opp alt. Du må slutte å fokusere så på hva som feiler deg! 

Da jeg var under utredning fant jeg ut at jeg ville lage en symptom-dagbok. Jeg hadde jo en del symptomer, og det var vanskelig å formidle det riktig til legen. For hadde jeg egentlig så ofte vondt i hodet som jeg trodde, var jeg så sliten som jeg mente at jeg var. Hvor ofte måtte jeg egentlig tisse - kanskje det føltes verre enn det var. Og hvordan utviklet egentlig blodtrykket mitt seg?

Da jeg hadde begynt å føre denne - ganske detaljerte dagboken som jeg laget i Excel, så var det mye enklere både for legen og meg. Til hjelp har jeg også et blodtrykksapparat og et aktivitetsarmbånd.


Nå kunne vi se om det var noen sammenheng mellom utmattelsen min og søvnmønsteret mitt. Fikk jeg f.eks. mindre søvn om jeg sov på dagtid? Var det noen sammenheng mellom muskelverket mitt og antall skritt jeg gikk? Endret blodtrykket mitt seg når jeg ble utsatt for stress og mye avtaler? Var pulsen min jevnt høy eller lav? Hvor ofte tisset jeg egentlig om dagen? Tok jeg mange smertestillende tabletter? Hvordan varierte intensiteten i hodepinen min? Og fantest det i det hele tatt noen sammenhenger mellom hvordan dagen min var og hvilke symptomer jeg hadde?

Svaret er at alle mine symptomer er ganske uforutsigbare. Det er ikke noen fasit på at lite søvn fører til mer utmattelse/trøtthet. Noen ganger er det omvendt. Det er ikke noen sammenheng mellom skritt og muskelverk. Men det er nok en sammenheng mellom mange aktiviteter og utmattelse og høyt blodtrykk.


For meg ble dette et nyttig verktøy. Det er litt detaljert, men jeg får mye info, og kan også se tilbake og sammenligne måneder. Kanskje det viser seg at formen er bedre på sommeren enn vinteren? Og jeg kan lett se tilbake om jeg virkelig var så frisk den måneden som jeg trodde jeg var osv.


Det var legen som ville at jeg skulle kjøpe et blodtrykksapparat. Det var mitt høye blodtrykk som var starten på utredningen min, og i starten var det mye høyere enn det er nå. Apparatet kjøpte jeg på apoteket og det kostet rundt 500,-. Jeg ble anbefalt å måle hver dag en periode sånn at vi kunne finne ut hva det normale snittet mitt lå på. Nå har det blitt en vane å måle hver dag, og det gir god informasjon å vite hva det månedelige snittet er.

Jeg kjøpte også aktivitetsarmbåndet Jawbone Up 3. Jeg var veldig nyskjerrig på søvnen min. Sov jeg så lenge som jeg trodde, og sov jeg godt eller hadde jeg bare overfladisk søvn. Og det har vist seg å være veldig varierende. Det som var nyttig å se var at det som regel ikke har noe å si for formen min hvor lenge jeg har sovet. Jeg kan våkne totalt utmattet selv om jeg har sovet mellom 7-10 timer, men jeg kan også våkne og føle meg "helt frisk" med 4 timers søvn - og omvendt.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar