fredag 9. desember 2016

Mestringskurs


Da legen satte diagnosen ME, ville han også henvise meg til rehabilitering og foreslo Kysthospitalet i Stavern. Jeg hadde hørt så mye rart derfra (ikke egne grupper for ME) og samtidig hadde jeg blitt anbefalt et mestringskurs på dagtid. Så jeg spurte om å få være med på det i steden.

Henvisning ble sendt, og jeg fikk raskt svarbrev at jeg ville bli innkalt innen uke 50 i 2016. Kort tid etterpå fikk jeg invitasjon til kurs med oppstart 31.08.16.

Kurset var satt opp til å gå over 16 uker med treff annenhver onsdag. Varighet pr gang var 2 timer.

Det lå vedlagt en plan over aktuelle temaer vi skulle gjennom:
  • Medisinske aspekter
  • Bevegelse og energiøkonomisering
  • Psykologiske aspekter
  • Mestringsverktøy
  • Forskning
  • Kosthold
  • Orientering fra pasientforeninger
  • "Å leve med ME"
  • Dialog og erfaringsutveksling alle dager.


Så møtte vi opp da, 12 spente deltakere tror jeg det var. Det var faktisk et ganske nyttig kurs, og jeg anbefaler alle som har mulighet til å bli med på et mestringskurs.

Det var veldig "deilig" å møte andre med ME og se hvor "normale" de ser ut. Med alle kommentarene jeg stadig får, så har jeg tenkte at jeg kanskje ikke egentlig har ME. Siden "alle andre" visstnok er så mye dårligere i følge mine kommentarelskende bekjente. 

Jeg var faktisk forberedt på at jeg kom til å være såååå mye bedre enn resten av gruppen, men ved første møte ble jeg faktisk overrasket for det virket som de andre var så mye bedre enn meg. Det fikk jeg jo etterhvert erfare at det variererte fra møte til møte - og også i løpet av det samme møte. Jeg fant også ut at ME faktisk ikke er så usynlig, om du ser etter synes utmattelsen spesielt på øynene :)

Sammen med alt det vi lærte av erfarne kursledere, var det også veldig nyttig å høre om andres erfaringer og tips. Stort sett kjente de fleste seg igjen i mange av de samme problemene.


Det jeg vil fremheve som kanskje det beste, var at en av kursholderne er ei som selv har ME. Hun har gått fra alvorlig grad og sengeliggende det meste av døgnet, til å nå ha mild grad. Likevel - selv om hun fremstår som frisk, så er hun ikke det. Det var fint å høre om hennes erfaringer og råd.

Hun har nå gitt ut bok, og den kan du få kjøpt i ME-foreningen, Når livet sporer av. Anbefales!

I løpet av kurset, ble det også arrangert to pårørende-kvelder. Da kunne man invitere de man ville til å komme å få info. Hos meg ble det møtt med skeptis, men i ettertid var han glad han dro. Han synes opplegget og infoen var veldig bra.

Det er synd det ikke også følger med et arbeidsgiver-kurs :) Det skulle vært med i pakka, for det er så utrolig mye uvitenhet og feilinformasjon om ME.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar