onsdag 16. november 2016

Nei, det har jeg glemt!


- Det har du allerede sagt, mamma!
- Det kan jeg ikke huske. Jeg sa sikkert ikke at....
- Jo, du sa det også!

- Hvor skal du?
- Jeg skal på...
- Hvorfor har du ikke sagt det før?
- Det snakket vi jo om i forrige uke.
- Nei, det har vi aldri snakket om.
- Jo, det har vi....

Sikkert vanlige situasjoner for mange innimellom, men slitsomt hvis det blir sånn ofte.


Jeg føler at jeg ofte kommer i sånne situasjoner. I tillegg har vi de gangene hvor jeg leser noe i avisa jeg skal si, men skal bare lese ferdig avisa først. Da er det borte igjen.... Gule lapper har blitt et nyttig verktøy :)

Eller de gangene hvor jeg skrur på pc'en for å gjøre en spesiell ting. Underveis husker jeg på noe annet - eller blir avbrutt. Skrur av - og etter en stund kommer jeg på at jeg ikke gjorde det jeg egentlig skulle....


Nettopp dette, er også et av de mange symptomene på ME:

Hukommelse og konsentrasjon: svekket hukommelse, redusert konsentrasjonsevne, nedsatt simultankapasitet, ordletingsproblemer, rask kognitiv trettbarhet, distraherbarhet, langsom informasjonsbearbeiding, dårlig korttidsminne (kognitive symptomer).

Kilde: https://helsenorge.no/sykdom/hjerne-og-nerver/cfs-me



Den komplette symptomlisten for ME ramser bl.a. opp følgende:

  • Problemer med hukommelsen omfatter: Problemer med å skape og befeste nye minner (særlig korttidsminner), problemer med å fremhente minner fra langtidshukommelsen og problemer med hente frem synsinntrykk (f.eks. ved at pasienten skal forsøke å tegne en figur som nevropsykologen/psykologen tidligere har vist i løpet av testen. Det er også vanlig å ha problemer med å huske en ordrekke rett etter at den er blitt lest opp eller å huske ordrekken etter at det er gått en stund. Problemer med nærhukommelsen kan føre til at pasientene glemmer hvor de er og hva de gjør. Dette kan bli så alvorlig at pasientene ikke klarer å avslutte en setning.

  • Ansiktsagnosi–manglende evne til å gjenkjenne ansikter, selv til nære venner og familie, og også problemer med å knytte ansikter til navn kan forekomme.

  • Problemer med å utføre flere oppgaver på en gang (nedsatt simultankapasitet) og manglende evne til å utføre nye oppgaver (så vel som å glemme hvordan man utfører rutineoppgaver). Det kan være en nedsatt evne til å lære å utføre nye oppgaver og problemer med å følge instruksjoner skritt for skritt, oppskrifter eller oppgaver som krever en serie av separate handlinger.

  • Svekket konsentrasjon, å opprettholde et passe konsentrasjonsnivå på en oppgave, selv for en kort tidsperiode, kan bli svært vanskelig, eller umulig.


  • Problemer med å oppfatte syns-  og hørselsinntrykk: vanskeligheter med å følge muntlige eller skriftlige instruksjoner, problemer med å skille figur fra bakgrunn og forsinket forståelse av tale. Det er vanligvis større problemer med å hørselsoppfattelsen enn med synsoppfattelsen.

  • Korte perioder med hukommelsestap (amnesi) kan forekomme, og dette kan knyttes til desorientering der pasienten for et øyeblikk  ikke vet hvor eller hvem vedkommende er, noe som kan føre til sterk angst. Noen pasienter mister store deler av dagen, men dette er sjelden. I de fleste tilfellene kan pasienten bringes ut av hukommelsesanfallet med ledetråder eller hint.

  • Problemer med fargesansen – gjenkjenner farger, men glemmer hva de betyr, for eksempel ved trafikklys (pasienten ser at lyset er rødt, men forstår ikke at rødt betyr ”stopp” – vedkommende krysser gaten på ”rød mann”).


Kommentarer:

  • I dag er jeg sliten. Jeg tror jeg kommer til å slite med å få med meg alt som skjer på møtet i dag. «Slite? Der kommer det til å være så mye viktig og nyttig at man kommer ikke til å være ukonsentrert der.»

  • I dag er jeg ikke i form. Jeg har ganske vondt i hodet og store problemer med å konsentrere meg, så jeg kan kanskje slippe å være med på møtet?

    - Nei, det er kjempeviktig at du er der og får med deg den informasjonen. Det er viktig læring…» Ja, vel – men er det litt motstridende til det jeg nettopp fortalte? Det var kun hennes sak vi skulle diskutere og som hun ikke visste hvordan hun skulle løse. Møtet ble "heldigvis" avlyst for de andre kunne heller ikke.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar