lørdag 12. november 2016

Syk? Du ser jo helt frisk ut!


10.000-15.000 mennesker i Norge er syke av en sykdom som ennå ikke er sosialt og medisinsk akseptert, enda Verdens helseorganisasjon har kjent til ME i flere tiår. Det som ikke er sosialt akseptert, gjør ofte mennesker til fritt vilt for omgivelsene.

Mange blir utsatt for både mistenkliggjøring, "misunnelse" og må stadig forklare og forsvare seg. Det mangler som regel ikke på kommentarer heller.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/De-usynlig-syke-og-de-dommesyke-89506b.html




 «Hun kan da ikke være så dårlig,» kommer det fra bilsetet fremfor meg. «Jeg så henne i stad, så hun har gått langt på kort tid.»

«Man kan ikke nødvendigvis se på en med ME hvor slitne de er eller hvor mye de må ta seg sammen…» prøver jeg meg.


«Jeg sier ikke at hun ikke er syk, men så dårlig kan hun ikke være.» Og jeg kjenner jeg blir oppgitt.


 Kilde: http://www.dt.no/meninger/respekt-for-usynlige-sykdommer/o/5-57-128531



ME er en usynlig sykdom, og en usynlig sykdom betyr at den ikke er synlig for omverden!


Vi som har sykdommen Myalgisk Encefalomyelitt (M.E.) forstår at det er vanskelig for andre å fatte hvordan vi med M.E. har det i hverdagen og hvordan vi føler det. Vi ser jo helt normale ut. Selv for oss som lider av M.E. er det vanskelig å fatte hvordan andre familier og venner med M.E. syke har det akkurat denne dagen. Og på den annen side, du kan jo heller ikke se på en frisk person hvordan vedkommede har det!

Hva som gjør det så vanskelig er at personer som lider av M.E. som regel SER HELT FRISKE UT!!! Vi kan smile også. Vi kan til og med prate helt normalt med deg en liten stund. Vi kan kanskje til å med gå ut tur. - Men la deg ikke lure, sannheten er smertelig annerledes.

Symptomen varierer fra dag til dag og også innenfor den samme dagen. 

Kilde: http://www.webtoolsblue.com/gunleiksrudno/tab5/forstaa-me.html 


Jeg kan ikke få sagt ofte nok - ME er en fysisk sykdom!

Noen tror at ME har noe med psykisk sykdom å gjøre og at man bare kan tenke annerledes så blir man frisk. La oss bare avkrefte det med en gang!!

ME er en alvorlig neuroimmunologisk sykdom som kan gi energisvikt i alle kroppens organsystemer.

Hvem som helst kan få ME, både barn, ungdom og voksne av begge kjønn; aktive såvel som inaktive.

ME er oftest en langvarig kronisk sykdom, noen har ME livet ut, andre blir mye bedre eller lærer å leve med sykdommen.

Kilde: https://fryvil.com/2014/03/24/fakta-om-me-myalgisk-encefalopati/ 

Les også her: http://forskning.no/content/synlige-tegn-pa-me-i-hjernen


Andres holdninger er en belastning!

Det å være sykemeldt grunnet «usynlige» sykdommer som ME kan bli en belastning fordi andre ikke ser hvordan du har det. Det er lett å bli overmannet av negative følelser av det du føler andre tenker og det de sier.

Jeg har fått høre at jeg må snu mitt tankemønster, som om sykdommen er noe jeg har valgt selv. Å snu tankemønsteret kan imidlertid være en taktikk, men ikke av den grunnen jeg fikk høre. Man må heller prøve å snu følelsene du har om å være syk - eller kommentarene du får.

Folk har lett for å tenke at man bare får ta seg sammen - ta deg en liten pause og litt frisk luft, så blir du bedre...

Det er ikke bare å skjerpe seg, kroppen vil ikke. Det er vanskelig å være syk, og enda vanskeligere er det når alle forventer det beste av deg bestandig. Noen ganger har du faktisk lov ti å stå opp for deg selv og ta en pause. Helsen din er viktigst. Du trenger ikke å unnskylde deg for at du har problemer, du er menneskelig. Og vet du hva? Du er ikke alene. (http://titt.blogg.no/1414067979_de_usynlige_sykdommen.html)

Denne bloggen er mitt forsøk på å "motgå" de noe negative kommentarene jeg får med litt humor og fakta.


Se også:
http://www.kk.no/livet/%E2%80%93-bare-%C3%A5-holde-en-samtale-er-anstrengende-41173#_ga=1.117616201.1729921117.1478767540

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar