onsdag 15. mars 2017

Sykemeldt en stund... hva nå?


På et tidspunkt skjønner man at sykemeldingen kommer til å bli langvarig, og kanskje en dag innser du har behov for å være borte fra jobb mer enn et år.

Hvilke regler og rettigheter oppstår da? Det er ikke lett å orientere seg. Jeg følte at jeg satt som et spørsmålstegn, og det var heller ikke alltid lett å spørre om ting for man visste ikke helt hva man skulle spørre om.

Du kan være sykmeldt med sykepenger inntil ett år. Hvis du fortsatt er syk ved slutten av dette sykepengeåret, kan AAP (Arbeidsavlaringspenger) være en aktuell ytelse.

Aap må du selv søke om. Jeg var hos legen og han fylte ut et skjema til Nav hvor han krysset av på Aap sammen med en detaljert beskrivelse av min helsetilstand. Heldigvis gjorde vi dette i god tid, 4 mnd før sykepengerettighetene mine gikk ut. Jeg trodde nemlig da at alt var i orden... men det var det jo ikke. Tilfeldigheter gjorde at jeg fant ut at dette bare var sykeattesten. Søknad om aap måtte jeg selv sende inn til Nav. For å gjøre det, må du registrere deg på nettsiden til Nav.

Aap er 66 % av lønna du hadde året før du ble syk. Den utbetales for 5 dager pr uke, uansett hvor mange dager du har jobbet tidligere (om du har jobbet redusert stilling).

Her kan du se hvor lang tid det tar å behandle søknaden i de forskjellige fylkene.


Når du mottar AAP, må du sende meldekort til NAV hver 14. dag. Og du må ha en aktivitetsplan som du forholder deg til.

Aktivitetsplanen skal beskrive hva som skal til for at du skal komme i arbeid. Den skal være tilpasset helsen og funksjonsevnen din, og skal endres ved behov.

Kilde: https://www.nav.no/346093/aktivitetsplan-og-krav-til-aktivitet
https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Meldekort+hvordan+gjor+du+det/Slik+fyller+du+ut+meldekortet+arbeidsavklaringspenger


Når du er i Nav-systemet, får du en saksbehandler. Det er denne du forholder deg til om du har spørsmål, utarbeider aktivitetsplan, trenger å søke om å reise utenlands osv. Det er også saksbehandleren din som bestemmer om du skal på diverse tiltak eller skal søkes videre til uføretrygd.

I mitt tilfelle har jeg i løpet av 7 månder vært gjennom 4 saksbehandlere. De har stadig noen interne omfordelinger som gjør at man bytter saksbehandler. Stort sett har jeg vært fornøyd med mine og blitt behandlet bra. Jeg har hørt mange skrekkhistorier om frekke og uvitende saksbehandlere.



I mitt tilfelle har jeg også krav på litt fra Statens pensjonskasse. Her må man også sende en søknad selv på nettsiden deres. Det er sikkert tilsvarende for de som har krav på noe fra Klp. Arbeidsgiver må i god tid før du skal begynne med utbetalinger, sende inn opplysninger om pensjonsrettigheter.

Og det var jammen ikke bare bare å få info om pensjon fra Spk heller. Den første jeg snakka med på telefonen var det sureste mennesket jeg har snakket med på lenge, men når jeg ringte igjen en annen gang traff jeg et utrolig koselig menneske :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar