lørdag 22. oktober 2016

Kan man tenke seg frisk fra ME?

I mai 2016 fikk jeg etter noen års utredning diagnosen ME. Det er en veldig omstridt diagnose, og det er alltid folk som har meninger om både diagnosen og symptomene. Etterhvert begynner jeg å bli så utrolig lei av alle kommentarene jeg får, så jeg bestemte meg rett og slett for å starte opp en blogg.

Så neste gang du kommer med en teit kommentar, kanskje du er så heldig å bli nevnt i bloggen min ;)

Jeg vil også legge inn en del fakta informasjon her, sånn at jeg kan henvise deg hit om du er interessert i å lese riktige fakta istedenfor alt det du tror om ME.


Og for å ta i dag da - jeg pleier alltid å sykle eller gå til jobb. Det er ca 1,4 km. Da jeg var frisk var den strekningen selvfølgelig aldri noe problem. Nå er det verre. I dag var jeg veldig sliten og det passet seg sånn at jeg kunne bli kjørt. Jeg nevnte det i en sammenheng på jobb at jeg var blitt kjørt.

- Ja, det var jo så dårlig vær i dag!  Ja, men det var ikke derfor, det var fordi jeg ikke var i noe bra form i dag, og da orket jeg ikke å gå "den lange veien". (Det siste sagt med litt ironi).
- Du må nok få snudd den tankegangen din, og dessuten har du godt av frisk luft!

Det er ikke første gang den personen hinter om dette. Mener vedkommende at jeg kan tenke meg frisk fra ME? 

Formen min varierer jo veldig. Klarer jeg virkelig å tenke meg frisk, tenke meg syk og tenke meg frisk flere ganger i løpet av den samme dagen? 

Hva med de tilfellene hvor flere familiemedlemmer har samme diagnose. Driver de med bevisst tenkestrategi alle sammen?

Ta isåfall en titt på denne artikkelen. ME er en fysisk sykdom. Man kan ikke tenke seg frisk!


"Man kan ikke tenke på seg ME, like lite som noen kan tenke på seg aids og deretter tenke seg frisk. I så fall hører det hjemme under avdeling for mirakler."


 

Edit 23.10: Kan jo prøve rådet da... Snu tenkevanene mine, være positiv og få frisk luft: 

Akkurat som den dagen jeg fikk dette rådet, var jeg i dag veldig sliten. Våknet og føltes som om jeg hadde vært på sykkelritt eller noe i natt, men samtidig kjente jeg at jeg hadde veldig LYST til å finne på noe... lei av sofaen og være inne. Så vi dro på tur med bikkja da. Jeg hadde lyst til å gå på en lang tur som det var lenge siden jeg hadde gått, men vi nøyde oss med en kort biltur og en gåtur på 1,5 km i frisk og deilig luft. Brukte en halvtime på gåturen.

Kan ikke si at jeg hverken fikk mer energi eller ble frisk.... Etter kort tid ble jeg veldig stiv i lår og legger, og måtte gå veldig sakte. Med en gang jeg satte meg i bilen igjen ble jeg veldig svimmel og hadde veldig sår hals. Da vi kom hjem, la jeg meg på sofaen og sovnet litt fram til mannen lagde middag. Så det å tenke seg frisk, er ikke noe som nytter for meg iallefall ;)

4 kommentarer:

  1. Gratulerer med ny blogg og lykke til videre! :) Jeg sier bare til folk (de fleste vet at jeg er syk nå, har hatt diagnosen i fire år) at "i dag er formen dårlig", "i helgen hadde jeg mange/ekstra sterke symptomer så jeg fikk ikke kommet/vasket/handlet", "i dag er kroppen ekstra dårlig" e.l. Hvis du ikke er mer detaljert, slipper du kanskje unna alle de velmenende rådene ... :)

    SvarSlett
  2. Gratulerer med ny blogg :) ..og veldig godt forklart, skummel sykdom. Lykke til :)

    SvarSlett