fredag 28. oktober 2016

Hva heter det igjen??


Jeg merker at jeg oftere - spesielt når jeg er sliten (men grad av slitenhet har egentlig ingen betydning) har problemer med å finne det ordet jeg tenker på. Det hender jeg blander to ord som betyr det samme, eller ligner i uttale og lager et helt nytt ord - eller at jeg plutselig bruker et helt annet ord som betyr noe helt annet.

Noen ganger er uttalen min kanskje litt rar - og snøvle har jeg gjort også. Hva skjer da, har jeg blitt helt dum?


 


Den komplette symptomlisten ved ME lister opp en rekke symtpomer som stemmer med dette - heldigvis har de færreste alle disse problemene:

  • Problemer med å oppfatte syns- og hørselsinntrykk: Vanskeligheter med å følge muntlige eller skriftlige instruksjoner, problemer med å skille figur fra bakgrunn og forsinket forståelse av tale. Det er vanligvis større problemer med å hørselsoppfattelsen enn med synsoppfattelsen.

  • Manglende evne til å gjenkjenne ord. Problemer med ord, bokstaver og sortering i arbeidsminnet,f.eks. snur på eller bytter om på bokstaver eller tall, eller ord eller setninger under snakking og skriving (pseudodysleksi).

  • Manglende evne til å gjenkjenne ord. Problemer med ord, bokstaver og sortering i arbeidsminnet, f.eks. snur på eller bytter om på bokstaver eller tall, eller ord eller setninger under snakking og skriving (pseudodysleksi).

  • Manglende evne til å finne ord ved skriving (agrafi). Håndskriften kan også endres fullstendig etter  sykdomsangrepet, dvs. at den kan ødelegges på en måte som samsvarer med hjerneskade (dette kan tilta eller avta i samsvar med sykdommens alvorlighetsgrad).

  • Problemer med å lese (aleksi) eller ordblindhet; pasienten kan fortsatt lese men forstår ikke innholdet i det som står skrevet og klarer ikke å sammenlikne dette med kjent informasjon som allerede er lagret. Hvis lesing fortsatt er mulig, kan det være nødvendig å lese teksten mange ganger før den blir forstått.

  • Vanskeligheter med, eller manglende evne til, å forstå tale (Wernicke’s afasi); ordene høres tydelig og er ikke fordreid, men de gir ingen mening. Det er tap av evne til normal tolkning av  språk. Ved mottak av muntlig informasjon, kan det hende at pasienten ikke oppfatter den informasjonen som gis innledningsvis. Personen lytter faktisk aktivt, men informasjonen vil helt enkelt ikke feste seg i det hele tatt eller den må repeteres flere ganger før den blir registrert.

  • Økt behov for ledetråder ved hjelp av synssansen for å forstå tale. Visuelle stimuli eller stimuli fra flere sanser er et viktig kompensatorisk hjelpemiddel ved ME (f.eks. kan en pasient være ute av stand til å ha samme konversasjon med samme person på telefon som vedkommende forstod fullt ut ved samtale ansikt til ansikt).

  • Under tale blir viktige elementer ofte utelatt fra setningen, slik som verbet eller subjektet, og noen ganger er syntaksen (setningsoppbyggingen) feil. Til tider er talen uforståelig og/eller har ikke noe å gjøre med spørsmålet som ble stillet. Noen ganger er taleoppfattelsen forsinket, noe som kan føre til lange pauser, avbrytelser, svar på feil tidspunkt og åpenbart ulogisk svar. Pasientene selv kan  være klar over disse taleproblemene, men behøver ikke være det. Parafasi er vanlig, dvs. feil valg av ord, slik som å bruke galt ord fra riktig kategori eller bruke et ord som høres likt ut med det riktige ordet, men som har en annen mening. Det kan være vanskelig å hente frem vanlig brukte ord. Til sammen kan disse problemene resultere i en vesentlig redusert kommunikasjonsevne. Det kan også være vanskelig å uttale ord på en forståelig måte (dysartri) eller en total mangel på evne til å uttrykke språk, det vil si snakke (Brocca’s afasi).

  • Dyskalkuli - tap av regneferdigheter, manglende evne til å utføre enkel addisjon, telle penger, summere kolonner etc. (uansett tidligere matematiske evner) er vanlig. Det kan også være vanskelig eller forvirrende å lese tidtabeller eller  over holde avtalte timeavtaler.

  • Tap av evne til å blokkere for ytre, uønsket informasjon og støy; ME-pasientene mister evnen til å skille støy fra nødvendig informasjon og pleier å stenge av for informasjon etter svært kort tid. For eksempel kan en person være ute av stand til å forstå tale når det er mer enn en person som snakker, enten hvis det finner sted flere samtaler samtidig, eller hvis det er TV eller radio som står på i bakgrunnen. Denne avstengningen for innkommende informasjon har alarmerende konsekvenser for evnen til å skape minner og kan også til tider skape reell fare for pasientene.

  • En unormalt sterk respons på selv små mengder ekstra innkommende stimuli. Innkomne beskjeder blir uklare eller forvandlet til en røre, noe som resulterer i fordreide signaler og merkelige fornemmelser. Dette kan også utløse symptomkomplekset som oppstår ved manglende stabil homøostase og en forverring av andre symptomer.

Kilde: http://www.me-foreningen.info/wp-content/uploads/2016/09/Komplett-symptomliste-ved-ME-Oppdatert-august-2006.pdf




Jeg har sagt mye rart. Noen ganger kan det være veldig pinlig om du hører det selv, men får ikke til å si det. Jeg leter også etter ord når jeg skriver, og det hender det blir litt rare setninger som mangler ord når jeg leser igjennom etterpå.


Mye av det jeg har sagt har jeg glemt (les: fortrengt *haha*), men her er noen eksempler:

  • Skulle fortelle ei at jeg blodtrykket mitt var blitt høyere. Det ble til høyere lavtrykk.
  • Skulle si nevrolog - men to ganger ble det til nekrolog
  • Skulle spørre om sønnen hadde slått av tv: Sludde du av tv (Blanding av slo av og skrudde av)
  • Der oppe hvor man kan bade (Svømmehallen)
  • Samslått (Samordnet)




Man får selvfølgelig kommentarer her også, men jeg skjønner det altså :) Noen begynner å le, og da er det viktig å huske at de ler med deg, og ikke av deg ;)

  • Jeg har også begynt å glemme ord, sånne ord som man ikke bruker så ofte.

  • Det er helt vanlig å rote med ord når man blir eldre.

Jeg har også hatt samtaler hvor det jeg har skulle forklare bare blir rot og uten sammenheng, hvor jeg har fått kommentarer om at "jeg skjønner at du er sliten nå."

Det jeg vil fram til med dagens innlegg, er at en med ME er ikke dum. Det hender bare at ordene blir litt borte :) Ha litt tid og tålmodighet, så kommer de nok tilbake etterhvert.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar