søndag 30. oktober 2016

Parfymefri sone, takk!


Dagens innlegg blir litt annerledes og tar for seg noe som også berører mange andre enn ME-syke.

Før elsket jeg alt som var av parfyme, bodylotion, duftlys osv. Nå er det blitt en plage!

Det gikk gradvis. Jeg har siden jeg var ungdom reagert på steker lukter som maling, lim osv. Ikke så rart kanskje. Etterhvert begynte jeg også å reagerer kraftig på sigarettrøyk. Heldigvis blir det mindre og mindre av dette ettersom det blir røyking forbudt de fleste steder.

Det utviklet seg til at jeg ikke orket neglakk og neglakkfjerner, og min datter måtte holde på med denne aktiviteten innelukket på rommet sitt med åpent vindu.

Parfyme var fortsatt greit, men gradvis ble det verre også. Hvis formen min er dårlig, sliter jeg med å gå gjennom taxfree-butikken eller gå forbi parfymerier i kjøpesenter. Det har vært episoder hjemme hvor besøkende har blitt sendt på badet for å vaske vekk parfymen sin ;) Selv har jeg noen få merker jeg kan bruke, men det må være med mild lukt og helst ikke sterkere enn eau de toilette. Det samme gjelder også bodylotioner som også kan ha sterk lukt.


Nå tåler jeg heller ikke duftlys eller sterk lukt av skyllemiddel lenger. Det har hendt jeg har mått stå opp etter jeg har lagt meg for å skiftet sengetøy fordi mannen min har ligget der med for mye deodorant på. Eller at det nypålagte sengetøyet har luktet for sterkt av skyllemiddel.

Og det gjør det heller ikke så mye bedre at jeg har en kollega som liker å "bade" i parfyme, og gjerne tar den på etter han har kommet på jobb....Ikke er det lett å si fra heller. Det ender med at jeg må sitte med lukket dør og kanskje et åpent vindu.

Resultatet blir at jeg får tett nese, en slags sviende følelse nedover halsen og "luftrøret", begynner å hoste og kan bli både tungpustet og få hodepine.

Det viser seg at jeg også reagerer på lukten av juletreet, så det må være selve lukten jeg reagerer på og ikke selve parfymen.



Har dette noe med ME å gjøre?

Ja, det har det.

Reaksjoner på kjemiske dunster:
Kjemisk overfølsomhet kan oppstå innendørs eller utendørs som følge av kjemisk luftforurensning fra toalettprodukter (f.eks. parfymer, hårspray), bensin, legemidler, husholdningsrengjøringsmidler, gasser fra plast eller lim. Dette kan utløse allergiske  reaksjoner selv om ikke alle kjemiske stoffer fører til IgE-respons. Kjemikalier kan også utløse symptomkomplekset/symptomstormen eller forverring av andre symptomer.


Kilde: https://totoneimbehl.files.wordpress.com/2015/10/den-komplette-symptomlisten-en-oversikt-over-beskrevne-symptomer-ved-myalgisk-encefalomyelittme_-chronic-fatigue-syndrome-icd-cfs.pdf


Kjemisk overfølsomhet: innendørs eller utendørs kjemisk luftforurensning, legemidler og medisinering, klær og toalettprodukter til personlig stell

Kilde: http://www.freddyfjellheim.no/wp-content/uploads/2014/07/SYMPTOMLISTE-VED-ME.pdf 


Jeg oppfordrer alle til å begrense parfymebruken din for du vet aldri hvem som er overfølsom for dine dufter ;)

Uke 45 i 2016 er av Astma- og Allergiforbundet døpt til "Parfymefri uke". Bli med du og da vel!




2 kommentarer:

  1. Bruker sjeldent parfyme med tanke på de som kan reagere, hvis jeg skal røyke så går jeg et stykke unna pga lukta og står gjerne ute litt lengre slik at røyklukta forsvinner litt.
    Synes det er greit å ta hensyn :)

    Hilsen http://minunate.blogg.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Dessverre ikke alle som tenker som deg :)

      Slett