tirsdag 1. november 2016

Tissepause - nå igjen???!


Et litt kjedelig tema...men også en kjedelig sykdom. Et av symptomene på ME er:

Punkt 21: Urinveisproblemer:
Hyppig vannlating og blæreforstyrrelser, ubehagelig eller smertefull/brennende vannlating (dysuri), vansker med å late vannet eller inkontinens og/eller nokturi (unaturlig vannlating om natten).


Kilde: https://totoneimbehl.files.wordpress.com/2015/10/den-komplette-symptomlisten-en-oversikt-over-beskrevne-symptomer-ved-myalgisk-encefalomyelittme_-chronic-fatigue-syndrome-icd-cfs.pdf



Jeg trodde det var normalt å tisse 13-16 ganger pr dag jeg ;) Men det er visst ganske mye. Det siste året har jeg også innimellom måttet opp om natta, fra 1-4 ganger. Ikke drikker jeg unormalt mye heller. Jeg har nemlig prøvd å la være å drikke, men det hjelper ikke så mye.

Og verre er det når man er ute og alltid føler man bør ha kontroll på hvor det finnes et toalett.

Familien har gitt litt opp, og opplyser uoppfordret om de ser et toalett når vi er på ukjente steder. Du vet også at det har blitt en vane når man er på biltur og har kjørt mer enn en time --- og ungene kommenterer: Mamma, skal ikke du på do snart? :)

Men man får selvfølgelig mange kommentarer om dette og, og det er jo kanskje ikke så rart :)


Eksempler:

  • Skal du på do nå igjen. Var ikke du akkurat der da?

  • Du må passe på å gå på do før man drar da, vet du... (Ja, jeg gjorde det...)

  • Buss til Oslo uten toalett... Det er jo ikke så langt da, det er bare 1,5 time... (Kan hende jeg egentlig må på do et par-tre ganger på den tida...)

  • Jeg må bare skrive opp først. «- Hva skal du skrive opp?» Jeg registrerer hvor mange ganger jeg tisser i løpet av døgnet. « - Herregud. Du må slutte med å kjenne etter hele tiden hva som feiler deg.» Det gjør jeg faktisk ikke, men vi driver å utreder litt her da, og jeg må lage liste til legen..…

  • Tenkte bare jeg skulle si fra til deg at jeg sliter litt med at jeg må så ofte tisse. Jeg så du reagerte litt når jeg måtte gå ut fra møtet i går. Jeg hadde faktisk gått på do to ganger rett før møtet altså, men etter en time, måtte jeg skikkelig. «Jeg synes det var litt rart ja at du måtte gå etter så kort tid.»



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar